.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
انتخابات آینده، عرصه رقابت بین طیف احمدی نژاد-مشایی و اصولگرایان است
انتخابات آینده، عرصه رقابت بین طیف احمدی نژاد-مشایی و اصولگرایان است

یک استاد دانشگاه و تحلیل گر سیاسی تاکید کرد: در نهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی با کنار گذاشتن اصلاح طلبان عرصه رقابت به طیف نزدیک به احمدی نژاد - مشایی و اصولگرایان سنتی تعلق دارد.

صادق زیبا کلام استاد دانشگاه و تحلیل گر مسائل سیاسی در گفتگو با فرارو گفت: همانطور که از بعد از انتخابات 22خرداد سال 1388 تاکید داشتم و ظرف 2 سال گذشته نیز تا به امروز بر این نظر باقی مانده ام عرصه سیاسی در ایران به میان رقابت اصولگرایان تبدیل خواهد شد.

وی افزود: دلیل اصلی این نظر هم این بود که معتقدم که هیچ زمینه وحدت فکری، عقیدتی، ایدئولوژیکی و... بین جناح دولت و در راس آن احمدی نژاد و مشایی با مابقی اصولگرایان که من انان را اصولگرایان سنتی می نامم وجود ندارد.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: تنها دلیلی که این دو جریان توانستند کنار یکدیگر قرار بگیرند و به نوعی با هم ائتلاف کنند این بود که هر دو انان در انتخابات ریاست جمهوری سال 84 با آقای اکبر هاشمی رفسنجانی و طیف حامی ایشان در تقابل بودند و بنابراین با یکدیگر علیه هاشمی ائتلاف کردند تا بتواند او را از میدان خارج کنند.

وی ادامه داد: این اتحاد در انتخابات ریاست جمهوری 22 خرداد سال 88 اساسی تر و بنیادی تر بود، چرا که این دو جریان اصولگرا شاهد حضور یک حریف نیرومند و پرطرفدار بودند که اگر اتحاد و ائتلافی با یکدیگر نمی کردند ممکن بود میدان رقابت را واگذار کنند.

زیباکلام تاکید کرد: بر این اساس می توان گفت که وحدت در اردوگاه اصولگرایان بیش از آنکه استراتژیک و عقیدتی باشد، تاکتیکی است و این وحدت همانطور که تاکنون شاهد بودیم ریشه دار نیست چرا که میان جهان بینی و اعتقادات جریان مشایی و احمدی نژاد با سایر اصولگرایان اختلافات بارزی وجود دارد.

وی در ادامه در تشریح این اختلافات با بیان اینکه اختلافات موجود میان دو طیف اصولگرا از دو منظر سیاست داخلی و سیاست خارجی قابل تحلیل و بررسی است، گفت: اولا در سیاست خارجی البته شاهد یک اختلاف نظر درون گروهی در طیف اصولگرایان دولتی هستیم به گونه ای که احمدی نژاد به خط دشمنی اصولگرایان سنتی با آمریکا نزدیک تر است ولی آقای رحیم مشایی اعتقادی به وجود یک تضاد جوهری میان ایران اسلامی با غرب ندارد و معتقد است که تاکنون برای این دشمنی کشور بهای زیادی پرداخته است بنابراین ایشان برخلاف آقای احمدی نژاد به دنبال برقراری رابطه با غرب و تنش زدایی با امریکا میباشد.

این تحلیل گر سیاسی تاکید کرد: با این حال وجود این اختلاف نظر منجر به آن نشده است که احمدی نژاد نیز هر از گاهی با مشایی همراهی نکند کما اینکه شاهد بودیم طی این سال ها احمدی نژاد چندین بار طرح آشتی و مذاکره مستقیم ایران و آمریکا را مطرح کرد.

وی در بیان اختلاف نظرات این دو طیف اصولگرا در حوزه سیاست داخلی گفت: اختلافات این دوطیف در حوزه سیاست داخلی خیلی بیشتر است که مهمترین آن مسئله بنیادی نگاه به جایگاه روحانیت است.

زیباکلام ادامه داد: آن نگاهی که اصولگرایان سنتی فی المثل روحانیت مبارز، مجمع مدرسین حوزه علمیه قم، ائمه جمعه وجماعات، موتلفه و سایر جریانات وابسته به جناح راست یا اصولگرایان سنتی نسبت به روحانیت دارند که روحانیت باید در راس امور سیاسی باشد را نه احمدی نژاد و نه رحیم مشایی خیلی بدان اعتقادی ندارند.

وی تاکید کرد: البته این عدم اعتقاد احمدی نژاد و مشایی به جایگاه سیاسی روحانیت به معنای اسلام منهای روحایت نیست بلکه در این راستا است که روحانیت نباید یک امتیاز ویژه اجتماعی داشته باشد که به وسیله آن بتوانند هدایت سیاسی جامعه را با حضور در قوای سه گانه مجریه، مقننه و قضاییه در اختیار بگیرد.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه دومین مسئله، اختلاف در مورد میزان محبوبیت اجتماعی اصولگرایان است گفت: طیف احمدی نژاد ورحیم مشایی معتقدند که میزان محبوبیت انان همان آرایی است که در انتخابات 22 خرداد سال 88 کسب کردند.

وی افزود: به زبان ساده تر طیف رحیم مشایی و احمدی نژاد معتقدند که مجموع آرای اصولگرایان سنتی همان 6 میلیون رای است که در انتخابات دوم خرداد سال 76 به آقای ناطق نوری داده شد و به اعتقاد آنها آرا این میزان رای اگر امروز کمتر نشده باشد (که معتقدند شده است) بیشترهم نشده. بنابراین 17 میلیون رای سال 84 ، 11میلیون آن متعلق به خود آقای احمدی نژاد و طیف نزدیک به او است. ایضا، 24 میلیون رای 22خرداد 88، 6 میلیون آن متعلق به اصولگرایان سنتی و مابقی، یعنی 18 میلیون دیگر را کاریزمای خود احمدی نژاد کسب کرده. معنی دیگر این حرف آن‌است که هم در سال 84 و هم در سال 88 این احمدی نژاد بود که باعث پیروزی اصولگرایان شد و اگر در هر کدام آن انتخابات فی‌المثل آقایان دکتر علی لاریجانی، دکتر احمد توکلی یا دکتر ولایتی نامزد شده بودند اصولگرایان از اصلاح طلبان شکست می‌خوردند.

زیباکلام در ادامه گفت: اختلاف دیگر به بحث نگاه به فرهنگ ایرانی بازمی گردد که در این بین مشایی به ملغمه ای از ایران قبل و بعد از اسلام متمسک می شود و آن را محور تفکر و جهان بینی خود قرار می دهد در حالی که اصولگریان سنتی با این نگاه و تفکر مخالف هستند.

وی گفت: اختلاف دیگر به نگاه دو جریان اصولگرا به رقبا یا مخالفین اصلاح طلبان شان باز می گردد. همانطور که در طول 2 سال گذشته شاهد بودیم رحیم مشایی به هیج وجه ادبیات سیاسی و الفاظ رایجی را که اصولگریان سنتی تحت عناوینی همچون منافق، فتنه گر، عامل آمریکا، ستون پنجم دشمن و... به اصلاح طلبان اطلاق می کردند و هم چنان می کنند را بکار نبردند. و من می خواهم ادعا کنم که از این بابت ایشان توانست احمدی نژاد را هم با خود همراه کند.

این استاد دانشگاه ادامه داد: به عبارت دیگر می توان گفت که احمدی نژاد ورحیم مشایی گوشه چشمی به 13 میلیون رای مخالفین و حتی رهبران آنها دارند وبه شکلی به دنبال آن هستند که بتوانند آنها را با خود همراه کنند.

زیباکلام با بیان اینکه «مطمئن نیستم که در گوشه چشم احمدی نژاد و رحیم مشایی به اصلاح طلبان نیات خیرخواهانه ای وجود داشته باشد» گفت: به نظر می رسد آنها صرفا به دنبال تشکیل یک ائتلاف تاکتیکی در مقابل مخالفان تازه خود هستند چرا که هیچ آثار و شواهدی نه از احمدی نژاد و نه ازرحیم مشایی دال بر اعتقاد و احترام به مفاهیم و ارزش هایی که برای اصلاح طلبان مطرح است ظرف این 6سالی که آنان قدرت را در اختیار داشته اند از آن‌ها مشاهده نشده است.

وی افزود: آنها اساسا به مفاهیم و ارزش هایی چون آزادی مطبوعات، آزادی احزاب، آزادی انتخابات، آزادی بیان، ازادی اندیشه ، آزادی زندانیان سیاسی، مخالفت با محرومیت از تحصیل دانشجویان، حاکمیت قانون و... که برای اصلاح طلبان مهم است و اهدافی که ذیل دموکراسی خواهی است، اعتقادی ندارند. بنابراین بعید است که بتوانند با اصلاح طلبان ائتلافی شکل دهند.

این تحلیلگر سیاسی در ادامه با تاکید بر اینکه هر چه به زمان برگزاری انتخابات نزدیکتر می شویم، اختلافات در اردوگاه اصولگرایان بیشتر خواهد شد، گفت: تاکنون اصولگرایان تلاش کردند تا اختلافات خود را با فرمول های مختلفی مثل شورای 13 نفره، 3 نفره و... کاهش دهند و یا حداقل سرپوشی بر علنی شدن آن بگذارند اما دیدیم که این تلاش ها ثمری نداشت چرا که این دو طیف اساسا متعلق به دو جهان بینی متفاوت هستند.

وی با تاکید بر اینکه در رقابت انتخابات آتی هم هر دو طیف سعی خواهند کرد که از امکانات حکومتی – دولتی که هر دو طرف در اختیار دارند نهایت بهره برداری را ببرند و افراد مورد نظر خود را وارد مجلس کنند گفت: معتقدم که در نهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی با کنار گذاشتن مخالفان و ناراضیان نزدیک به اصلاح طلبان شاهد خواهیم بود که عرصه رقابت به طیف نزدیک به احمدی نژاد و رحیم مشایی در یک سو و اصولگرایان سنتی در سویی دیگر خواهد بود.

زیباکلام افزود: با این حال همانطور که با شدت گرفتن اختلافات میان اصولگریان سنتی و طیف احمدی نژاد ورحیم مشایی ظرف 2 ماه گذشته شاهد بودیم با وجود حمله و هجمه های صورت گرفته از جانب جناح رقیب به طیف احمدی نژاد و رحیم مشایی، آنان نشان داده اند که بیدی نیستند که با این بادها بلرزد و خیلی زود میدان را خالی کنند و به رغم هجوم اولیه برای بازداشت تعدادی از نزدیکان این طیف و حتی تهدید به بازداشت رحیم مشایی دیدیم که آنها کوتاه نیامده اند و ظاهرا بنای تسلیم ندارند که این موضوع منجر به افزایش تنش و اصطکاک های بیشتری خواهد شد و بنابراین باید ماه های پیش روی تا برگزاری انتخابات مجلس در اسفند ماه را ماه های پرتلاطمی در عرصه سیاسی کشور بدانیم.


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 2.642 seconds.